top of page

Dessa allmänna villkor gäller för alla tjänster som Scandinavian Legal & Finance Services AB (“Scandinavian Legal”) tillhandahåller våra kunder.

Allmänna villkor för Scandinavian Legal & Finance Services AB 2021-01-20
​
1. Scandinavian Legal tjänster

Scandinavian Legal har som mål att nå dina mål. Vi gör detta genom att förse dig med den expertis och de resurser som krävs för varje uppdrag. I början av ett uppdrag är vi vanligtvis överens om våra tjänster och vem som ska arbeta med uppdraget. Omfattningen kan sedan ändras, ökas eller minskas, och vi kan behöva byta teammedlemmar.

 

Avtalet om tjänster (”Avtalet”) är ett avtal med Scandinavian Legal och inte med någon person som är associerad med Scandinavian Legal. Vi accepterar ditt uppdrag som en fråga för Scandinavian Legal och inte för en privatperson. Detta gäller även om din uttryckliga eller underförstådda avsikt är att en viss person eller personer måste utföra arbetet. Dessa villkor täcker alla partners hos Scandinavian Legal och alla personer som arbetar för eller är engagerade av Scandinavian Legal. Dessa personer har inget personligt ansvar gentemot dig om inte annat föreskrivs i obligatorisk lag.

​

2. Avgifter, kostnader och fakturering

Vi strävar efter att tillhandahålla juridiska tjänster till attraktiva avgifter, och vi är alltid villiga att diskutera dessa med dig. På begäran ger vi dig en uppskattning av våra avgifter och beroende på sakens art kan vi också komma överens om en budget eller annan avgiftsordning. Alla avgifter är exklusive moms, moms och liknande skatter som tas ut enligt lagen. Förutom våra avgifter kan kostnader för resor och andra kostnader tas ut.

Såvida vi inte kommer överens om annat kommer Scandinavian Legal att skicka fakturor till dig varje månad. Vi kan också förse dig med regelbundna uppdateringar om avgifterna. Om inget annat avtalats är betalning av fakturor förfallodagen inom 15 dagar från fakturadatumet. Scandinavian Legal kommer att debitera ränta på förfallna belopp från förfallodagen till betalningsdagen till gällande räntesats enligt den svenska räntelagen.

 

3. Personuppgifter

Scandinavian Legal är personuppgiftsansvarig för personuppgifter som tillhandahålls i samband med uppdraget eller på annat sätt registreras i samband med förberedelse eller administration av en fråga, liksom på annat sätt vid tillhandahållande av våra tjänster. Personuppgifterna kan kompletteras genom att vi samlar in data från privata eller offentliga register. Personuppgifterna behandlas när vi utvärderar om vi kan acceptera ett uppdrag eller administrera och utföra uppdrag. Personuppgifterna kan ligga till grund för vår marknads- och kundanalys och affärs- och metodutveckling och kan också användas för statistik och riskhantering. Dessutom kan vi använda informationen för marknadsföringsändamål. Generellt sett kommer vi också att behöva behandla dina företrädares personuppgifter och fördelaktiga ägare för samma ändamål. Du kan läsa mer om vår behandling av dina personuppgifter på https://www.morrislaw.se/en/articles/our-processing-of-your-personal-data/. Genom att engagera oss, överföra personuppgifter till oss och genom att tilldela oss att behandla personuppgifter i samband med våra uppdrag bekräftar du att personuppgifterna i fråga samlas in och överförs till oss på ett korrekt och legitimt sätt, liksom under ett syfte som inte är oförenligt med de syften som beskrivs ovan och hänvisas till på https://www.morrislaw.se/en/articles/our-processing-of-your-personal-data/. Om du vill få information om de personuppgifter som vi behandlar eller om du har andra frågor om vår behandling av personuppgifter är du välkommen att kontakta oss.

​

4. Råd

Scandinavian Legal rådgivning är skräddarsydd för omständigheterna i det specifika ärendet, de fakta som presenteras för oss och de instruktioner du ger oss. Följaktligen får rådet inte förlitas i något annat ärende eller användas för något annat syfte än det för vilket det gavs. Såvida vi inte kommer överens om annat, inkluderar våra råd i en viss fråga inte råd om potentiella skattekonsekvenser. Vår rådgivning inkluderar juridiska frågor i en specifik fråga, och vi tar inget ansvar för konsekvenser i andra överväganden än juridiska.

Advokaterna för Scandinavian Legal är endast kvalificerade att ge råd om den juridiska positionen i Sverige. Baserat på vår breda erfarenhet av att hantera andra jurisdiktioner kan vi uttrycka åsikter om juridiska frågor i en annan jurisdiktion. Detta är bara avsett att ge nytta av vår erfarenhet och utgör inte juridisk rådgivning. Vi hjälper oss dock att få den nödvändiga vägledningen från advokater som är kvalificerade i andra relevanta jurisdiktioner. Även om det i vissa fall och på allmän basis är vår policy att informera våra klienter och andra om juridisk utveckling, är rådgivningen vi ger dig i en fråga baserad på den rättsliga ställningen vid den tidpunkt då den ges. Om vi ​​inte uttryckligen har kommit överens om annat förbinder vi oss inte att uppdatera de råd vi har gett för att ta hänsyn till efterföljande ändringar av den rättsliga situationen.

​

5. Ansvarsbegränsning

Vårt ansvar för ren ekonomisk förlust orsakad till dig på grund av fel eller vårdslöshet från vår sida vid utförandet av vårt arbete är begränsad till ett belopp på högst en miljon euro. Vårt ansvar är begränsat till den skada du lider. Vårt ansvar gentemot dig kommer att minskas med vilket belopp som helst som kan erhållas enligt någon försäkring som upprätthålls av eller för dig, eller enligt något avtal eller skadestånd som du är part eller förmånstagare till, såvida det inte strider mot ditt avtal med försäkringsgivaren eller tredje part eller dina rättigheter gentemot försäkringsgivaren eller tredje part skadas därmed. Vi kommer inte att ha något ansvar gentemot tredje part genom att du använder dokument eller annan rådgivning från Scandinavian Legal. Såvida inte särskilt avtalats kommer vi inte att acceptera något ansvar som uppstår till följd av att vi inte uppfyller några måldatum eller från att vi inte har slutfört en del av arbetet för dig inom en föreslagen tidsskala, eller om vi på grund av händelser utanför vår kontroll är inte kan starta eller fortsätta arbeta med en fråga.

Om vi ​​har kommit överens om att ge råd om potentiella skattekonsekvenser, täcker vårt ansvar inga skatter som du ska betala, såvida det inte var klart vid rådets tidpunkt att du kunde ha uppnått dina kommersiella mål med en alternativ struktur eller metod utan extra kostnad eller risk och skulle därmed permanent ha undvikit betalning av sådana skatter. Trots de andra bestämmelserna i avsnitt 7 är Scandinavian Legal alltid ansvarigt gentemot dig för förlust eller skada orsakad av en avsiktlig handling eller grov vårdslöshet.

Alla ansvarsbegränsningar som är tillämpliga på Scandinavian Legal enligt dessa villkor eller något separat avtal med dig, kommer också i alla avseenden att gynna och gälla för någon partner eller tidigare partner för Scandinavian Legal och alla advokater eller andra personer som arbetar eller har arbetat för Scandinavian Legal eller som är engagerad eller har varit engagerad av Scandinavian Legal. Scandinavian Legal har ansvarsförsäkringar som är anpassade till våra affärsbehov utfärdade av välkända försäkringsbolag.

​

6. Arbeta med andra rådgivare

Vi har ett omfattande nätverk av andra rådgivare i Sverige och utomlands, och vi hjälper dig gärna att identifiera och instruera andra rådgivare i en viss fråga. Antag att vi instruerar, engagerar och arbetar tillsammans med andra rådgivare. I så fall är sådana rådgivare oberoende av oss. Vi tar inget ansvar eller ansvar för att rekommendera dem till dig eller för råd från dem om vi inte uttryckligen godkänner något annat. Vi tar inte ansvar för sådana rådgivares avgifter eller kostnader. När vi instruerar andra rådgivare kan vi, på din begäran, få avgiftsnoteringar från dem och komma överens om avgiftsavtal med dem.

​

7. Kommunikation

Vi kommunicerar med våra kunder och andra parter som är involverade i en fråga på olika sätt, inklusive via Internet och e-post. Även om det finns effektiva kommunikationsmedel kan de medföra risker som vi inte kan ta något ansvar för. Om du föredrar att vi inte kommunicerar via Internet eller e-post angående en fråga, vänligen meddela din klientrelationspartner eller relevant sakpartner. Våra skräppost- och virusfilter och säkerhetsarrangemang kan ibland avvisa eller filtrera bort ett legitimt e-postmeddelande. Följaktligen bör du följa upp viktiga e-postmeddelanden per telefon.

​

8. Immateriella rättigheter och sekretess

Upphovsrätten och alla andra immateriella rättigheter till allt arbete vi genererar för kunder, även om du har rätt att använda sådana arbetsprodukter för de ändamål för vilka de tillhandahålls. Såvida inte avtalats får inget dokument eller någon annan arbetsprodukt som genereras av oss i allmänhet cirkuleras eller användas i marknadsföringssyfte. När en viss transaktion har blivit offentligt känd kan vi avslöja vårt engagemang för dina räkning i vårt publiceringsmaterial och på vår webbplats. Sådan avslöjande får endast innehålla information som redan är offentlig. Om vi ​​har anledning att tro att du kan vara orolig för vårt avslöjande kommer vi att begära ditt tillstånd innan avslöjandet görs. Antag att du tillåter oss att engagera eller arbeta med andra rådgivare i ärendet. I så fall har vi rätt att förse dem med materialet, och ytterligare information som vi anser kan vara relevant för rådgivaren att ge råd till eller utföra tjänster för dig. Detsamma gäller material och annan information som vi har fått på grund av de kontroller och verifieringar som vi har utfört enligt avsnitt 4.

​

9. Intressekonflikter

Vi kan hindras från att agera för en part om det finns en intressekonflikt i förhållande till en annan kund. Vi kontrollerar därför om det finns en intressekonflikt i enlighet med de uppförandekoder som gäller för medlemmar i Svenska advokatsamfundet och / eller andra relevanta advokatföreningar. Trots sådana kontroller kan omständigheter uppstå som hindrar oss från att agera för dig i en pågående eller framtida fråga. Om detta inträffar strävar vi efter att behandla våra kunder lika med beaktande av de uppförandekoder som gäller för medlemmar i Svenska advokatsamfundet och / eller andra relevanta advokatsamfund. Följaktligen är det viktigt före och under ärendet att du ger oss den information du anser kan vara relevant för att avgöra om det finns en faktisk eller potentiell intressekonflikt.

​

10. Dokumentbevarande

Under en ärendes liv kan vi lagra dokument och arbetsprodukter som du eller en tredje part eller producerat av oss elektroniskt i ett ämnescentrerat system för att ge teamet som arbetar för dig enkel tillgång till nödvändig information. Efter avslutad fråga kommer vi att lagra (eller lagra hos en tredje part) alla dokument och arbetsprodukter som genereras i en fråga, vare sig på papper eller elektroniskt, som vi anser vara betydelsefulla under en period som vi anser vara adekvata den specifika typen av materia.

​

11. Rapportering av momsregistrering och avgifter

I vissa fall är vi juridiskt skyldiga att tillhandahålla information till skattemyndigheterna om ditt momsregistreringsnummer och värdet på de tjänster vi har tillhandahållit dig. Genom att engagera Scandinavian Legal anses du acceptera att vi kommer att tillhandahålla sådan information till skattemyndigheterna enligt gällande regler.

​

12. Skadeförfaranden

Vi är fast beslutna att se till att du är nöjd med våra tjänster och uppfyller dina förväntningar. Om du är missnöjd eller har ett klagomål bör du meddela kundrelationspartnern eller berörd advokat så snart som möjligt. Vi kommer att undersöka ditt klagomål och försöka svara på eventuella frågor du har. Varje anspråk som rör något ärende som någon juridisk person från Scandinavian Legal har underrättat dig om ska göras så snart du har fått kännedom om de relevanta omständigheterna. Inget anspråk får göras mer än tolv månader efter det senare i (i) det datum fakturan utfärdades för ärendet som anspråket avser eller (ii) det datum då de relevanta omständigheterna var kända för dig eller kunde ha blivit kända för dig efter rimliga utredningar. Antag att ditt krav mot oss är baserat på ett krav mot dig av en tredje part eller någon skattemyndighet eller annan offentlig myndighet. I så fall kommer vi att ha rätt att besvara och reglera ett sådant krav för dina räkning, förutsatt att vi ersätter dig. Om du löser, kompromissar eller på annat sätt vidtar åtgärder som rör ett sådant krav utan vårt samtycke har vi inget ansvar för ett sådant krav.

Om vi ​​ersätter dig för något krav, är du, som ett villkor för sådan ersättning, skyldig att överföra rätten till regress mot tredje part genom subrogation eller överlåtelse till våra försäkringsgivare eller oss.

​

13. Ändringar

Vi kan ändra dessa villkor då och då. Den senaste versionen kan alltid ses på vår hemsida: www.scandinavianlegal.se.

 

14. Tillämplig lag och jurisdiktion

Vårt uppdrag och dessa villkor regleras av och tolkas enligt svensk materiell lag. Varje tvist i samband med dessa villkor eller vårt uppdrag åt dig kommer slutligen att lösas genom skiljedom i enlighet med reglerna för Arbitration Institute of the Stockholm Chamber of Commerce. Platsen för skiljeförfarandet är Stockholm, Sverige. Trots de andra bestämmelserna i punkten ovan har vi rätt att inleda förfaranden för betalning av alla belopp som ska betalas till oss i alla domstolar som är behöriga över dig eller någon av dina tillgångar.

​

15. Jämställdhet och mångfald

Scandinavian Legal tror på lika rättigheter och möjligheter för alla oavsett kön, könsidentitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan tro, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder. Vi är övertygade om att mångfald, jämlikhet och inkluderande kultur får människor att må bättre och bidra till ökad kreativitet och påskyndad utveckling. Därför är det en naturlig och integrerad del av vår verksamhet att arbeta mot diskriminering och trakasserier aktivt. Vi ställer höga krav på oss själva på dessa frågor och förväntar oss också att våra kunder och partners respekterar och genom sina handlingar bidrar positivt till dessa viktiga frågor.

bottom of page